Choć stan polskich dróg jest coraz lepszy, wciąż pozostawia wiele do życzenia. Nie tylko zawieszenia, ale też felgi naszych samochodów są narażone na uszkodzenia, czy to w przypadku wjechania w dziurę, czy najechania na wystający krawężnik. Kiedy koło trafia na nierówność, działają na nie wielkie siły, które mogą uszkodzić felgę i jeśli się tak stanie, mamy do wyboru dwie opcje – możemy albo wymienić felgę na nową, albo naprawić uszkodzenie. Na czym polega prostowanie felg i czy jest to opłacalne? Przyjrzyjmy się bliżej temu zagadnieniu.
Jak wygląda prostowanie felgi?
Celem naprawy felgi poprzez prostowanie jest przywrócenie jej pierwotnego kształtu. Niewielkie krzywizny można zniwelować przy pomocy odważników przytwierdzonych w odpowiednich miejscach podczas wyważania koła. Poważniejsze uszkodzenia wymagają użycia specjalistycznego sprzętu, czyli precyzyjnej, zautomatyzowanej maszyny wyposażonej w tłoki hydrauliczne i nakładki robocze dopasowane do kształtu felgi. Felga prostowana jest w odpowiednio wysokiej temperaturze, co minimalizuje ryzyko pęknięcia. Nowoczesne urządzenia do prostowania nie osłabiają konstrukcji felgi i nie powodują mikropęknięć, lecz trzeba pamiętać o tym, że temperatura oraz sama technika prostowania jest różna dla każdego stopu metalu. Podczas nagrzewania powłoka lakiernicza zazwyczaj ulega uszkodzeniu. Po wyprostowaniu felgi można przejść do częściowego przywrócenia powłoki lakierniczej w miejscu naprawy lub wykonać całkowitą renowację. Choć prace renowacyjne nie są konieczne, warto je wykonać, ponieważ pozytywnie wpływają na estetykę felgi.
Czy felgę zawsze można naprawić?
Niestety, nie zawsze da się naprawić uszkodzoną felgę. W przypadku poważnie uszkodzonej obręczy, może dojść nawet do jej pęknięcia. Decyzja o tym, czy można uratować felgę, czy też nadaje się ona tylko na złom, podejmowana jest przez specjalistę, który sprawdza, w którym miejscu nastąpiło uszkodzenie, jaki jest jego rodzaj i jak jest rozległe. Możliwość i sposób naprawy różni się w zależności od tego, jaką felgę musimy naprawić. Inaczej naprawia się felgi aluminiowe, a inaczej stalowe. Felga stalowa jest łatwiejsza w naprawie, ponieważ jest bardziej plastyczna, a co za tym idzie, mniej podatna na pękanie.
Czy prostowanie felg się opłaca?
Nowa felga to wydatek od kilkuset do nawet kilku tysięcy złotych, w zależności od wielkości, producenta i modelu. Skorzystanie z usługi renowacji felg to oszczędność sięgająca kilkudziesięciu procent w porównaniu z zakupem. Należy jednak uważać, gdzie będziemy naprawiać felgę, ponieważ nieprawidłowo wykonana naprawa może spowodować więcej szkody niż pożytku, a także negatywnie wpływa na bezpieczeństwo użytkowników pojazdu. Unikajmy zatem warsztatów wykonujących naprawy felg przy użyciu młotka i wybierajmy takie, które są wyposażone w specjalistyczny sprzęt. W Opolu takim warsztatem jest Bus-Service Euromaster specjalizujący się w szeroko pojętej mechanice samochodowej oraz serwisie felg i opon. Usługi w tym zakresie obejmują m.in. prostowanie i renowację felg, naprawę opon, wulkanizację oraz komputerowe ustawianie geometrii zawieszenia pojazdu.