Rozrząd to kluczowy element w silnikach samochodowych umieszczony w głowicy silnika. Dzięki jego sprawnej pracy możliwe jest odpowiednie zsynchronizowanie otwierania i zamykania zaworów, a także przekazywanie napędu dalej – do kolejnych części osprzętu silnika takich jak pompa wody i pompa oleju. Układ rozrządu to mechanizm, który steruje urządzeniami odpowiedzialnymi za dopływ mieszanki paliwowo powietrznej i powietrza do cylindrów oraz usuwaniem spalin. Jest ona zazwyczaj napędzany przez pasek albo łańcuch. W dzisiejszym wpisie postaramy się Wam przybliżyć, na czym dokładnie polega wymiana rozrządu.
Kiedy trzeba wymienić rozrząd?
Rozrząd powinno się wymieniać regularnie co określoną liczbę przejechanych kilometrów lub określoną liczbę lat. Czasami mechanicy mogą zalecić nam szybszą wymianę rozrządu, aby zapobiec pęknięciu paska. Rozrząd trzeba również wymienić, jeśli dojdzie do zaolejenia lub zabrudzenia paliwem, detergentami lub płynem chłodniczym paska rozrządu. W takich sytuacjach pasek jest osłabiony i może w każdej chwili pęknąć.
Na czym polega wymiana rozrządu?
Zanim przystąpimy do wymiany rozrządu, musimy upewnić się, czy mamy wszystkie niezbędne do tej operacji części. Potrzebne nam będą: pasek rozrządu, rolki napinające, pompa wody, śruby montażowe, nowe śruby i szpilki, uszczelki, zrywalny klej do gwintów.
1. Dostanie się do rozrządu
Aby dostać się do obudowy, musimy usunąć wszystkie elementy, które mogą nam w tym przeszkadzać.
2. Zablokowanie wałka rozrządu i wałka pompy paliwowej
Przed przystąpieniem do demontażu paska rozrządu, upewnij się, że wszystkie blokady zostały poprawnie zamontowane.
3. Zluzowanie nakrętki rolki napinającej
Od tej czynności zaczynamy demontaż paska rozrządu.
4. Demontaż paska rozrządu
Obracamy rolkę napinającą w lewo i powodujemy poluzowanie paska.
5. Montaż nowego rozrządu
Wszystkie śruby w układzie montujemy zawsze na klej zrywalny.
6. Weryfikacja ustawienia rozrządu
Sprawdzenie ustawienia rozrządu przeprowadzamy przez ponowny montaż blokad. Blokada wału korbowego powinna się idealnie wsunąć. To samo tyczy się blokady wałka rozrządu.
7. Kontrola napinacza
Dopuszczalne jest przesunięcie wskaźnika o 5 mm w prawo.
8. Zakładanie osłon
Na tym kończy się wymiana układu rozrządu.