Bez alternatora jazda samochodem spalinowym byłaby praktycznie niemożliwa. Gdyby nie ładował on akumulatora, nie moglibyśmy go odpalić, a także korzystać ze świateł czy nowoczesnych systemów służących do wspomagania jazdy. Ta niewielka część odpowiada za zamianę energii mechanicznej w prąd przemienny podczas pracy silnika i magazynowanie go w akumulatorze.
W pojazdach mechanicznych jest on wykorzystywany również do zasilania elektryki i elektroniki. Samochód z uszkodzonym alternatorem bardzo szybko wykorzystuje cały prąd zgromadzony w akumulatorze i nie może dalej sprawnie funkcjonować. Akumulator jest co prawda źródłem prądu w pojazdach, ale bez alternatora nie może być ładowany podczas jazdy, dlatego w perspektywie staje się bezużyteczny.
Jakie alternatory są stosowane w samochodach?
We współczesnych samochodach najczęściej stosuje się alternatory kompaktowe, które są sterowane przez komputer pokładowy. W starych samochodach alternatory nie były używane. Popularny w naszym kraju maluch miał zamontowaną prądnicę prądu stałego, która co prawda działała w sposób zbliżony do alternatora, ale jej wydajność była nieporównywalnie mniejsza, a rozmiary zdecydowanie większe. Pierwszy alternator został skonstruowany przez Nikola Teslę w 1891 roku. Zastosowanie alternatorów, czyli prądnic prądu zmiennego zrewolucjonizowało przemysł motoryzacyjny.
Dzisiejsze alternatory charakteryzują się bardzo prostą budową. Składają się z obudowy z nieruchomym stojanem, z którego wychodzą trzy uzwojenia. Prąd jest wytwarzany właśnie w uzwojeniach stojana, dzięki wirującemu polu magnetycznemu wirnika. Może on wirować dzięki pierścieniom ślizgowym i szczotkom, a za pracę całego urządzenia jest odpowiedzialny pasek alternatora.
W jaki sposób działa alternator?
Samochód w czasie jazdy przekazuje energię przez pasek, który ładuje alternator, przekazując mu prąd. To właśnie on jest niezbędny do ładowania akumulatora. Pobrana z auta energia jest przekazywana do wirnika, który wirując, wytwarza pole magnetyczne. Jest ono przerabiane na prąd zmienny przez zastosowanie szczotek i pierścieni. Następnie jest on zmieniany przez diody na prąd stały, który może być bezpiecznie przekazany do akumulatora.