Blog

Klocki hamulcowe są bardzo ważnym elementem warunkującym bezpieczeństwo podczas jazdy samochodem. Brak sprawnych hamulców może stwarzać poważne zagrożenie nie tylko dla kierującego, ale także dla innych uczestników ruchu. Co ciekawe proces wymiany klocków hamulcowych nie należy do bardzo skomplikowanych. Okazuje się, że możemy wykonać go samodzielnie. Jak tego dokonać? O tym napiszemy za chwilę. Tymczasem warto przyjrzeć się podstawowym oznakom zużycia klocków hamulcowych.

Jakie są oznaki zużycia klocków hamulcowych?

Klocki hamulcowe stosowane w obecnych samochodach mogą składać się nawet z 25 warstw różnych materiałów. W trakcie awaryjnego hamowania ich temperatura może sięgać nawet 700 stopni. W nowoczesnych autach montowane są czujniki elektryczne, które same poinformują nas o stopniu zużycia klocków hamulcowych. Cechą charakterystyczną, która świadczy o zużyciu, jest także głośny pisk wywoływany przez metalowy czujnik trący o tarczę hamulcową.

Stopień zużycia klocków możemy również sprawdzić samodzielnie  zdejmując koło i weryfikując czy grubość materiału ciernego wynosi co najmniej 3-4 mm. Jeśli zbliżymy się do tej granicy, oznacza to, że nadszedł czas na wymianę. Przy okazji warto również przyjrzeć się tarczom hamulcowym. Jeżeli zauważymy, że ich powierzchnia jest nierówna lub popękana, to wymiana powinna objąć także tą część. Tarcze hamulcowe, podobnie jak klocki, wymienia się parami. Najlepiej przyjąć zasadę, że co drugą wymianę klocków dokonujemy również wymiany tarcz hamulcowych.

Co jest potrzebne do wymiany klocków hamulcowych?

Wymiana klocków hamulcowych powinna być poprzedzona odpowiednim przygotowaniem. Na liście elementów niezbędnych do przeprowadzenia wymiany znajduje się:

  • Klucz do kół
  • Podnośnik
  • Komplet podstawowych kluczy
  • Szczotka druciana
  • Kliny pod koła
  • Kobyłka
  • Ściągacz
  • Smar miedziowy
  • Komplet nowych klocków hamulcowych

Kupując klocki hamulcowe warto postawić na produkty renomowanych producentów. Oszczędzanie na tym elemencie jest nieopłacalne. Słabej jakości klocki hamulcowe będą się szybko zużywać wymuszając na nas zakup kolejnego kompletu oraz generując pracę związaną z wymianą.

Jak przebiega wymiana klocków hamulcowych?

W pierwszej kolejności należy zablokować koła za pomocą klinów. Dzięki temu mamy gwarancję, że samochód nam nie „odjedzie” podczas prac. Następnie trzeba poluzować śruby mocujące koła i podnieść auto na podnośniku podkładając „kobyłkę”, aby zabezpieczyć pojazd na wypadek zsunięcia się z podnośnika. Po podniesieniu pojazdu odkręcamy śruby mocujące i zdejmujemy koła.

Po zdjęciu kół możemy przystąpić do demontażu zacisku odkręcając dwie śruby, które mocują zacisk od strony nadkola. Następnie odkładamy zacisk, aby nie wisiał na przewodzie, który doprowadza płyn hamulcowy. Zacisk ten możemy także podwiesić używając zwykłego drutu. Poprzez gwintowany ściągacz cofamy zacisk, aby nowy klocek zmieścił się w uchwyt. Zdejmujemy zawleczki zabezpieczające i wyjmujemy stare klocki hamulcowe. Zanim przystąpimy do montażu nowych klocków warto przeczyścić i sprawdzić stan gniazd zacisku. Prowadnice zabezpieczamy korzystając ze smaru miedziowego. Montaż zacisku należy przeprowadzić w odwrotnej kolejności do demontażu.

Przed rozpoczęciem jazdy należy kilkukrotnie wcisnąć pedał hamulca do momentu aż zrobi się twardy. Podczas pierwszej jazdy powinniśmy unikać ostrego hamowania, gdyż klocki muszą najpierw odpowiednio się ułożyć i dotrzeć.