Blog

Dobry stan opon gwarantuje bezpieczną i płynną jazdę, redukując w olbrzymim stopniu ryzyko wypadku. Nie tylko deformacja drutówki czy plamy wewnątrz opony eliminują ją z użycia. Nie powinno się jeździć także na oponach ze zniszczonymi bokami, powierzchniowymi przecięciami i… zbyt płytkim bieżnikiem.

Opona "łysa", czyli właściwie jaka?

„Łysa” opona to opona, której wysokość bieżnika wynosi 1,6 mm lub mniej. Jazda na takim ogumieniu jest szczególnie niebezpieczna; przyczepność opony ze zużytym bieżnikiem do podłoża wynosi zaledwie 40% nowych gum. Niemal równie groźna jest jazda na oponie z czteromilimetrowym bieżnikiem, która posiada 65% przyczepności opony 8 milimetrowej. Tymczasem to właśnie odpowiednia wysokość bieżnika jest kluczowa w trakcie jazdy, zwłaszcza podczas panowania trudnych warunków pogodowych. Przyczepność opony do podłoża okazuje się szczególnie istotna na mokrej powierzchni; odpowiednia bowiem pomoże uniknąć wejścia w poślizg i zapobiegnie zjawisku aquaplaningu. Głęboki bieżnik odprowadzi skutecznie wodę oraz zapewni odpowiednie prowadzenie auta, dlatego jeśli zauważysz jego zużycie skorzystaj z naszego serwisu naprawy i wymiany opon. Wiedząc już, co oznaczają „łyse opony” i jakie niebezpieczeństwo wiąże się z jazdą na nich, odpowiedzmy sobie na pytanie, jak zużywają się bieżniki w ogumieniu?

Normalnie czy niesymetrycznie; jak zużywają się bieżniki?

Normalnie zużywający się bieżnik będzie zużywał się równomierne na szerokości i w obwodzie, niesymetrycznie natomiast będzie ścierał się mocniej z jednej strony, na skutek ustawienia nieprawidłowej zbieżności kół. O okrągłym zużyciu mówi się, gdy wysokość bieżnika na środku jest wyższa, niż na barkach; wynika ono ze zbyt długiej jazdy na oponach niedopompowanych. Jeśli natomiast kierowca jeździ na oponach ze zbyt dużym ciśnieniem, wówczas zaobserwuje ścieranie się środka bieżnika. W trakcie jazdy unikać należy wykonywania gwałtownych manewrów; w przeciwnym razie fragment obwodu opony będzie ścierał się szybciej. Koła w trakcie jazdy generują większy hałas oraz drgania? Prawdopodobnie masz od czynienia ze zużyciem ząbkowanym, wynikającym z nierównomiernego ścierania się klocków bieżnika. W naszym serwisie poradzimy sobie także z tym problemem!