Opony, a dokładniej ich stan techniczny, jest tym elementem auta, który w znacznym stopniu przesądza o bezpieczeństwie kierowcy oraz pasażerów. Należy je wymieniać przed zimą i przed latem, lecz nie tylko. Kiedy jeszcze trzeba wymienić ogumienie i co powinno nas zaniepokoić dowiesz się z naszego wpisu.
Gdy opona jest za stara
Chociaż przepisy polskiego prawa nie zabraniają jeździć na oponach starszych niż 10 lat, zdrowy rozsądek podpowiada, aby wymienić oponę, gdy jeździmy na nich zbyt długo. Stare opony to ogromne ryzyko wypadku, bowiem z wiekiem następuje jej zużywanie się.
O tym, że opona służy nam już za długo, świadczyć będzie:
- ograniczenie przyczepności opony
- wydłużenie drogi hamowania
- mniejszy komfort jazdy
Głębokość bieżnika
Głębokość używanych opon nie może być mniejsza niż 1,6mm, przy czym dla opon zimowych nie powinna być mniejsza niż 4mm, a letnich 3mm. Dopiero takie wartości zabezpieczą auta w stu procentach przed wpadnięciem w poślizg.
Stan techniczny
Głębokość bieżnika to jedno, ważne jest także jego zużycie. Dlatego w serwisie opon sprawdzone zostanie jego równomierne zużywanie się.
Na stan techniczny opon składają się także różnego rodzaju uszkodzenia, takie jak wybrzuszenie lub pęcherz na ścianie bocznej, powodujące niebezpieczne awarie opon. Jeśli z opony po rozerwaniu zeszło powietrze, jest rozdarta lub doznała innych, poważnych uszkodzeń, należy niezwłocznie ją wymienić.
Pamiętajmy także, że gdy przebicie ściany bocznej lub bieżnika przekracza 0,64 cm nie będzie możliwości naprawy, podobnie jak nie należy również naprawiać opon o głębokości bieżnika poniżej 1,6 mm.
Kupować czy regenerować?
Istnieją dwie szkoły postępowania w sytuacji konieczności wymiany opony. Możemy kupić zupełnie nowy zestaw opon lub też pokusić się o kupno opon używanych. Używane opony są dużo tańsze, jednak kupując je, nie mamy pewności co do ich niezawodności. Z drugiej strony opony nowe to poważny wydatek, dlatego tak wielu z na wciąż decyduje się na opony używane.