Blog

mechanik

Istnieją dwie metody usuwania wgnieceń wykorzystywane w warsztatach samochodowych w zależności od charakteru uszkodzenia karoserii. Jeżeli wgniecenie jest na tyle duże, że zostaje zniszczona struktura lakieru, jedyną słuszną metodą naprawy jest tradycyjne szpachlowanie. Miejsce wgniecenia wypełnia się szpachlą blacharską, wyrównuje, a następnie dobiera lakier i pokrywa nim remontowaną część karoserii. Metoda ta czasami może być niedoskonała, ze względu na to, że nie zawsze da się perfekcyjnie dobrać odcień lakieru do danego modelu samochodu, dlatego w przypadku znacznych uszkodzeń rozsądniejsza wydaje się wymania całego elementu karoserii na nowy.

Usuwanie wgnieceń metodą PDR

Mniejsze wgniecenia powstałe w wyniku gradobicia, drobnych kolizji lub aktów wandalizmu usuwa się metodą PDR występującą w dwóch odmianach.

Pierwsza z nich zakłada prostowanie blachy od spodu. Można ją wykorzystać w miejscach, w których dostęp od wewnętrznej strony blachy nie jest utrudniony, a więc najczęściej na masce, drzwiach, pokrywie bagażnika lub na błotnikach. Specjalnym narzędziem z wyspecjalizowaną końcówką wgniecenie delikatnie i stopniowo wypycha się w kierunku przeciwnym do zadziałania siły uszkadzającej i stopniowo wyrównuje blachę. Pracę można kontrolować przy pomocy lampy cieniowej, której linie informują blacharza o tym, czy karoseria nie została wypchnięta za daleko. Jeżeli tak, tworzy się wypukłość linii rzucanych przez światło lampy. W tej sytuacji nierówność wybija się teflonowym młoteczkiem do momentu uzyskania gładkiej powierzchni.

W przypadku, gdy dostęp od strony wewnętrznej blachy jest mocno utrudniony lub niemożliwy stosuję się metodę PDR na klej. Polega ona na tym, że w miejscu uszkodzenia przykleja się niewielki grzybek, chwyta wybijakiem za jego główkę i wyciąga wgniecenie na zasadzie kontrolowanej dźwigni.

Zalety metody PDR

 

Metoda PDR jest szybka, a czas naprawy w przypadku łatwego dostępu do uszkodzenia może trwać około godziny. Ponadto w metodzie PDR blacharz nie ingeruje w strukturę lakieru, dzięki czemu wartość samochodu pozostaje taka sama jak przed uszkodzeniem. Metoda PDR jest bezinwazyjna i polecana przez profesjonalistów.