Blog

zmiana biegów gałka

Manualna skrzynia biegów prawidłowo użytkowana może służyć nam bezawaryjnie przez wiele lat. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy intensywna eksploatacja samochodu lub wady materiałowe, przyczyniają się do nadmiernego obciążenia mechanizmu przekładni, przez co niektóre elementy skrzyni mogą ulegać zużyciu. Wśród najczęściej występujących awarii możemy wyróżnić: zużycie pierścieni synchronizatorów, odkształcenie obudowy łożyska czy wyrobienie bieżni łożysk.

Awarie manualnej skrzyni biegów

Wczesnymi objawami uszkodzenia może być ciężka zmiana biegów. Nie należy jednak od razu łączyć tego z koniecznością kosztownych napraw. Czasami przyczyną problemu jest ubytek oleju, dlatego mechanik podczas diagnostyki w pierwszej kolejności sprawdza jego poziom.

Zużycie pierścieni synchronizatorów

Synchronizator to mechanizm, który pozwala na sprzęganie kół zębatych przy zmianie biegów dopiero w momencie wyrównania ich prędkości kątowych.  Na skutek nadmiernego zużycia synchronizatorów dochodzi do nierównomiernej pracy i zgrzytania kół zębatych, mimo prawidłowego działania sprzęgła. Przy tego typu uszkodzeniu można również odczuć większy opór drążka przy zmianie biegów. W takiej sytuacji synchronizator należy wymienić.

Usterka łożyska i wymiana oleju

Wśród kierowców panuje błędne przekonanie, że olej w skrzyni biegów nie musi być wymieniany. Niestety tak nie jest. Jak każdy inny olej samochodowy, ten wypełniający skrzynię również ulega zużyciu, więc dobrym pomysłem jest uzupełnienie go przynajmniej raz na 100tys przejechanych kilometrów. Niestety nieodpowiedni poziom oleju prowadzi do nadmiernego niszczenia łożysk odpowiedzialnych za płynny ruch wałków. Objawem uszkodzenia łożyska może być charakterystyczny szum słyszalny nad skrzynią, a hałas ten rośnie wraz ze wzrostem prędkości obrotowej mechanizmu. Jeżeli dźwięki wydobywają się na konkretnym biegu, przyczyn należy raczej szukać w awarii koła zębatego.

Niezależnie od tego, z jakim problemem mamy do czynienia, na wszelkie niepokojące objawy mające swoje źródło w skrzyni biegów, należy reagować natychmiast. Warto skorzystać w usług profesjonalistów. Na terenie Opola i okolic wymianą sprzęgła i skrzyni biegów zajmuje się Euromaster. Koszt wymiany łożysk, oleju czy pierścieni synchronizatorów jest niewielki, w porównaniu z zakupem nowej skrzyni. Skrzynia biegów to system naczyń połączonych. Jednak usterka w krótkim czasie generuje kolejne problemy i niejednokrotnie przyczynia się do uszkodzenia całej konstrukcji.