Kierowcy często wspominają, że ich samochód „ściąga na bok” lub podczas jazdy muszą mocno trzymać kierownicę, by auto jechało prosto. Jeśli we wszystkich oponach jest odpowiednie ciśnienie, warto udać się do warsztatu. Takie zachowanie pojazdu wskazuje na to, że powinno się w nim ustawić zbieżność kół. Zignorowanie tego typu sygnałów ostrzegawczych może być powodem większych problemów.
Dlaczego zbieżność kół jest ważna?
Zbieżność zawieszenia to takie ustawienie kół względem osi pojazdu i siebie, aby opony jak najlepiej przylegały do nawierzchni drogi. Samochód musi być stabilny na drodze nie tylko podczas jazdy prosto, ale także wtedy, gdy skręca. Przednie koła pojazdu powinny być w związku z tym delikatnie zwrócone ku sobie. Specjaliści regulują je i ustawiają w optymalnej pozycji. Jednak z czasem, gdy układ kierowniczy się zużywa lub gdy kierowca najedzie np. na wysoki krawężnik, geometria kół zmienia się. To prowadzi przede wszystkim do szybszego zużycia opon, szczególnie z jednej strony. Źle wyregulowana zbieżność kół powoduje też wzrost oporów toczenia, a co za tym idzie – większe zużycia paliwa. Opony mają wtedy słabszą przyczepność, a jeśli do tego w zawieszeniu są luzy, to auto nawet na niewielkich skrętach może zachowywać się nieprzewidywalnie.
Kiedy sprawdzać zbieżność?
Sprawdzanie zbieżności kół jest stosunkowo tanią usługą, warto więc zlecać ją co pewien czas. Powodem do odwiedzenia warsztatu powinny być wyżej wspomniane objawy, takie jak „ściąganie” auta z drogi i niestabilna jazda na równej nawierzchni. Zbieżność warto sprawdzić także po wjechaniu samochodem w większą dziurę czy najechaniu na spory krawężnik z dużą prędkością. W wielu warsztatach można prosić o sprawdzenie zbieżności przed założeniem nowych opon czy przy ich sezonowej wymianie. Zbieżność ustawia się zawsze biorąc pod uwagę pozycję kół tylnych i kierownicy. Jeśli w układzie kierowniczym i zawieszeniu są luzy, warsztat powinien poinformować klienta, że samo ustawienie zbieżności nie ma sensu. Ustawianie zbieżności warto zlecić dobremu mechanikowi, który dysponuje instrumentami pomiarowymi wysokiej jakości.