Zadaniem rozrusznika w silniku spalinowym jest nadanie odpowiedniej prędkości obrotowej wałowi korbowemu, by silnik mógł zacząć samodzielną pracę. Usterki rozrusznika najłatwiej podzielić na mechaniczne i elektryczne. Część z nich da się zdiagnozować wcześniej, a część zawsze jest zaskoczeniem dla kierowców. Awarie, które dają o sobie znać, należy usuwać jak najszybciej, zanim auto całkowicie odmówi posłuszeństwa. Problemy z rozrusznikiem mogą nasilać się w okresie zimowym. Przyjrzyjmy się im bliżej.
Brak reakcji rozrusznika
Gdy przekręcimy kluczyk, na chwilę zapalą się kontrolki, lecz auto nie zapala, prawdopodobnie awarii winny jest akumulator. Sprawdźmy, czy nie jest nadmiernie rozładowany lub czy przewód główny nie jest uszkodzony.
Brak reakcji, ale z metalicznym odgłosem
Czasami charakterystyczny dźwięk może być spowodowany rozładowanym akumulatorem, ale możliwa jest awaria elektromagnesu. Trzeba wziąć pod uwagę brak styku szczotek z komutatorem oraz problemy z uzwojeniem wirnika lub stojana.
Rozrusznik działa, ale wał korbowy nie
Zazwyczaj przyczyną tej usterki jest uszkodzony mechanizm sprzęgający lub uszkodzone widełki, które łączą układ sprzęgający z wieńcem koła zamachowego. Czasami powodem może być też uszkodzony bendiks.
Mała prędkość obrotowa rozrusznika
W tym przypadku również powodem awarii może być akumulator lub jego przewody. Warto też sprawdzić obwód wirnika lub stojana. Problemy z wirnikiem mogą być wcześniej sygnalizowane głośną pracą rozrusznika.
Rozrusznik hałasuje
Jeśli rozrusznik wydaje charakterystyczny odgłos turkotania, prawdopodobnie zużyły się zęby w zespole sprzęgającym lub na wieńcu koła zamachowego.
Rozrusznik nie wyłącza się
Ciągła praca rozrusznika może być spowodowana zakleszczającym się zębnikiem zespołu sprzęgającego na wieńcu koła zamachowego. Czasami powodem są nadpalone styki w elektromagnesie, które pozostają zwarte.