Rozrusznik i alternatory – Opole

W okresie jesienno-zimowym, kierowcy często stawiają sobie proste, lecz bardzo ważne pytanie. A brzmi ono: „Czy zakręci?”. Zwykle samochodu nie można uruchomić z powodu rozładowanego akumulatora, lecz pamiętać należy, że za taki stan odpowiadać może rozrusznik. Niektórzy co bardziej wytrwali kierowcy, nadal stosują metodę popukiwania młotkiem w rozrusznik, aby choć na chwilę przywrócić jego sprawność. Czasy się zmieniły. Regeneracja rozrusznika jest niedrogą i szybką metodą na przywrócenie sprawności niemal każdego samochodu. Nie warto czekać do ostatniej chwili – rozrusznik można regenerować w momencie, gdy samochód zaczyna coraz dłużej „kręcić”, szczególnie przy niskich temperaturach. Zwykle wymianie podlegają szczotki, bendiks i tulejki.

Naprawa alternatora

Energia, którą rozrusznik pobiera do uruchomienia silnika, częściowo odzyska alternator. Jest to element odpowiadający za ładowanie akumulatora w czasie jazdy, obecny w niemal wszystkich współczesnych samochodach. Jego uszkodzenie na początku objawia się brakiem lub miganiem „kontrolki akumulatora” na desce rozdzielczej. Jest to pierwszy sygnał mówiący kierowcy, że któryś element odpowiadający za zasilanie samochodu działa niepoprawnie. Sytuacja jest jasna, gdy mamy nowy akumulator, a mimo to nie możemy uruchomić silnika. Alternator nie ma lekkiego życia. Musi zmierzyć się z niekorzystnymi temperaturami, zanieczyszczeniami (szczególnie, gdy nie jest osłonięty), a ponadto każdego dnia zaprzęgany jest do pracy. Jego uszkodzenie zwykle polega na zużyciu łożysk, pierścieni ślizgowych lub szczotek. Regeneracja alternatora jest zdecydowanie tańsza niż kupno nowego, nawet taniego zamiennika.